سلیمی‌نمین در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

حماسه ۹ دی شروع یک همگرایی در جامعه بود/ تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: حضور مردم در حماسه ۹ دی نا امیدی را به دشمن پمپاژ و اهداف آنان را خنثی کرد.


حماسه ۹ دی شروع یک همگرایی در جامعه بود/ تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شدبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات یکی از مظاهر مردم‌سالاری دینی در ایران بعد از انقلاب اسلامی است. برگزاری ۳۶ دوره انتخابات در آستانه چهل سالگی انقلاب به خوبی بالندگی انقلاب را به نمایش گذاشته است اما در انتخابات  سال ۸۸ با اقدامات برخی خواص، شادی حضور پرشکوه مردم به کام آنان تلخ شد.

این مسئله آن جایی کار را به بحران و آشوب کشاند که برخی از عناصر فتنه و دو تن از کاندیدا‌های شکست‌خورده این انتخابات با قرار گرفتن در بازی از پیش طراحی‌شده سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای همسایه و با پافشاری غلط بر خواسته‌های بدون دلیل خویش سبب بحران‌آفرینی در کشور شدند؛ اتفاقاتی که با حضور ملّت ایران از هر قشر، جریان و گروه در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ و پس از توهین فتنه‌گران به ساحت مقدس سیدالشهداء، امام حسین(ع) مواجه شد و حماسه‌ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفرید. در همین راستا با عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت وگو کردیم.

حماسه ۹ دی شروع یک همگرایی در جامعه بود

باشگاه خبرنگاران جوان: پیام حماسه ۹ دی چه بود و حضور مردم در این روز چه واقعیتی را به نمایش گذاشت؟

سلیمی نمینحماسه ۹ دی پیامی از نوعی از قدرت دارد که در آن هم صلابت و هم کرامت دیده می‌شود. صلابت قدرت به معنای آن است که کسانی که می‌خواهند از چارچوب قانون فراتر روند و آن را نادیده بگیرند بدانند با قدرت جامعه و مردم روبرو خواهند بود. در واقع، صلابتی همراه با نوعی رأفت است یعنی هم مشکلی را حل می‌کند و هم بر گسست اجتماعی نمی‌افزاید بلکه به دنبال ایجاد انسجام اجتماعی و برگرداندن انسجام جامعه است. 

حضور مردم در حماسه ۹ دی دشمنان را از اهدافشان برای نابودی نظام ناامید کرد/تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شد

باشگاه خبرنگاران جوان: همگرایی و وحدت مردم در حماسه ۹ دی از کجا نشئت می‌گیرد و چه اتفاقی افتاد که هدف دشمنان برای نابودی نظام جمهوری اسلامی به شکست انجامید؟

سلیمی نمین: حماسه ۹ دی شروع یک جریان همگرایی در جامعه بود، بدخواهان ملت به دنبال عدم انسجام بودند، اما با حرکت مردم در ۹ دی، این مسئله را خنثی کرد. در کنار آن، همه جریانات سیاسی دلسوز جامعه، دعوتی را لبیک گفتند تا در کنار هم قرار بگیرند و مسائل کشور را حل کنند. با وحدت و صلابتی که در حضور پرشکوه مردم در ۹ دی وجود داشت، همه متوجه شدند که با چه صلابتی روبرو هستند و این امر موجب تعدیل واکنش‌های افراد خودخواه شد.

از یک سو حضور مردم در حماسه ۹ دی ناامیدی را به دشمنان پمپاژ کرد؛ این امر به معنی این است که اگر کسانی در این عرصه‌ها سرمایه‌گزاری می‌کنند، بدانند در اقداماتشان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در ادامه حرکت خود تردید کنند. در نتیجه حضور مردم تردیدی را برای بدخواهان ملت ایجاد کرد تا آنان بدانند هر نوع رویارویی مستقیم با یک ملت برای آن‌ها هزینه دارد و دشمنان علیرغم پرداخت هزینه برای زیر سوال بردن اقتدار نظام جمهوری اسلامی به هیچ دستاوردی نائل نمی‌شوند، در نتیجه طبیعی است که در فعالیت‌های خود تجدید نظر کنند و از راه رفته خود برگردند.

تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور  تشدید شد/ حضور مردم ناامیدی را به دشمنان پمپاژ کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: در شرایطی که برخی قانون‌شکنان درصدد برهم آرامش و امنیت در کشور بودند، نقش مردم را در بقا و استحکام نظام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

سلیمی‌نمین: وقتی مردم چنین قدرت‌نمایی را از خود نشان دادند، در واقع صلابت بارزی را به نمایش گذاشتند که دشمنان نمی‌توانند انسجام ملت را بر هم زنند و چنین انسجام و قدرتی در جامعه وجود دارد، هیچ چیزی از برهم زدن نظم در جامعه عاید دشمنان نمی‌شود و حضور مردم باعث تغییر رویکرد در بدخواهان شد. از طرفی پیام حضور پرشکوه مردم در حماسه ۹ دی به قانون‌شکنان این بود که شما با مردم روبرو هستید.

از برخی خواص انتظار اینکه فرصت‌سازی برای دشمن کنند، نمی‌رود

باشگاه خبرنگاران جوان: قدرت حضور مردم را نسبت به رسانه‌های خارجی که ماه‌ها درصدد پمپاژ ناامیدی در کشور بودند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟  انسجام جامعه چه تاثیری بر روند سیاسی کشور دارد؟

سلیمی نمین: در آن شرایط دشمن به دنبال برهم زدن انسجام جامعه بود چرا که به خوبی می‌دانست وقتی انسجام جامعه برهم خورد، فرصت ضربه زدن به کشور و نظام فراهم می‌شود، اما این مسئله در شرایط وحدت و انسجام مردم با هم محقق نمی‌شود یا اگر هم شرایط فراهم شود، تاثیرگزاری زیادی نخواهد داشت در نتیجه برخی با برهم زدن انسجام در جامعه این فرصت را به دشمن دادند.

کار فتنه‌گران در وقایع سال ۸۸ را تخطئه می‌کنیم چراکه آنان به دشمن این فرصت دادند، بدترین ضربات را به جامعه وارد کردند و حتی شاهد بودیم که تشدید تحریم‌های اقتصادی در کشور هم بعد از برهم خوردن انسجام ملی در کشور صورت گرفت و بدترین تحریم‌ها به ملت ایران روا داشته شد.

اگر ما این بحث درک کنیم که صرفا طمع‌ورزی بیگانه را با انسجام خود پاسخ دهیم، این مسئله می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد. در حقیقت با انسجام و وحدت می‌توانیم هم جلوی لغزش‌های خودمان و هم جلوی لغزش‌های کسانی که باید به جامعه خدمت کنند و در خدمت مصالح عمومی جامعه باشند را بگیریم چراکه از برخی مسئولان انتظار اینکه فرصت‌سازی برای دشمن کنند، نمی‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان: رهبر معظم انقلاب فرمودند:«دشمن حیله گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷ جنجال کند، اما برای سال ۹۸ نقشه بکشد»، به نظر شما نشانه و جنس فتنه بعدی دشمن چه چیزی می‌تواند باشد؟

سلیمی نمین: ما بعد از هر رخدادی تجربه‌هایی کسب می‌کنیم که خود آن تجربه به ما مصونیت می‌بخشد. قطعا با وجود تجربه‌هایی که داریم، مصونیت‌هایی پیدا کرده‌ایم، حتی اگر به مسائل اساسی جامعه توجه نکنیم بازهم جامعه در طول زمان مصونیت‌هایی پیدا می‌کند اما همزمانی که یک گام به جلو حرکت می‌کنیم و در جهت مصونیت‌سازی اقدام می‌کنیم، دشمنان هم تلاش می‌کنند پیچیده‌تر عمل کنند و به گونه‌ای رفتارکنند که تشخیص اقدام آن‌ها در کوتاه‌مدت راحت نباشد،

به ویژه اینکه دشمنان ابزار‌های فریب فراوان دارند یعنی ابزار‌هایی دارند که بر اساس فریب بنا شده و جنس آنان فریب است، در نتیجه دشمنان می‌توانند از راهی وارد شوند که جامعه در ابتدای امر متوجه فریب نشود و تا این مسئله را بیابند زمان گذشته است و لطمات جدی به جامعه وارد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به نقش آفرینی سفارت خانه‌های اروپایی در فتنه ۸۸ برخی از دفتر اتحادیه اروپا در کشور نگران هستند، چرا که ممکن است کارکرد‌های مداخله جویانه مانند سال ۸۸داشته باشند؛ نظر شما چیست؟

سلیمی نمین: از کشور‌هایی که رسما رسانه‌ها و دولت‌هایشان از فتنه پشتیبانی کرده بودند، انتظار دیگری نمی‌رود که سفارت‌خانه آن‌ها هم در جهت منافع کشورشان حرکت نکنند. وقتی دولتی رسما قواعدی را بر هم می‌زند و اعلام می‌کند ما مداخله آشکار خواهیم داشت، سفارتخانه‌های متبوع آن کشور‌ها هم همان مسیر را دنبال می‌کنند تا بتوانند عملکرد خود را مطابق با اطلاعات تنظیم کنند. در واقع لازمه دخالت کشور‌ها اطلاعاتی است که از محل نیرو‌های تحت پوشش دیپلماتیک در اختیار دارند. 

حضور مردم در حماسه ۹ دی دشمنان را از اهدافشان برای نابودی نظام ناامید کرد/تحریم‌های اقتصادی با برهم خوردن انسجام در کشور تشدید شد

هدف تحریم‌ها شکننده‌تر کردن جامعه است/ تحریم یکی از ابزارهای فتنه است

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از عملکرد بازدارنده ایران در مقابله با چنین موارد مشابهی چیست و افزایش آگاهی جامعه چه تاثیراتی را بر این امر خواهد داشت؟

سلیمی نمین: راه حل مقابله با چنین پدیده‌هایی افزایش آگاهی جامعه است، اما از طرفی باید به دشمن بفهمانیم که اگر در این مسیر حرکت کنند ما نیز در صدد مقابله به مثل هستیم و این امر می‌تواند بازدارنده باشد.  در ادبیات دیپلماتیک شاهد هستیم که اگر دیپلماتیکی از یک کشور اخراج شود، کشور دیگر نسبت به این مسئله واکنش نشان خواهد داد. اگر ملت ایران بفهمد که انگلیس در امور داخلی کشورش دخالت می‌کند، واکنش جدی از خود نشان خواهد داد، بنابراین در همه ادبیات دیپلماتیک دنیا عرف این است که اگر یک کشور خارجی در امور کشور دیگری مداخله کرد، واکنش و عکس‌العمل‌هایی را در پی خواهیم داشت که این مسئله دیپلماسی عمومی را تغییر خواهد داد و  به نوعی حالت بازدارنده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ما شاهد بودیم که تحریم‌های شدید علیه کشورمان از سال ۸۹ و دقیقا یکسال پس از آغاز فتنه شکل گرفت، ارتباط فتنه ۸۸ را با فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها چه می‌دانید؟

سلیمی نمین: اعمال تحریم‌ها می‌تواند یکی از ابزار‌های فتنه باشد اما فشار شرایط جامعه را شکننده می‌کند و زمینه فتنه‌گری‌های دیگر را تقویت می‌کند. وقتی یک جامعه شکننده شد با یک ترفند دشمن، به راحتی می‌تواند دچار برهم ریختگی شود، در واقع هدف تحریم‌ها سخت کردن شرایط و شکننده‌ترکردن جامعه است و اگر با مسائل دیگر پیوند بخورد، فتنه می‌شود. اگر حد تحمل جامعه به جایی رسید که شکنندگی در آن حاصل شد و به سقف شکنندگی خود رسید، جامعه بسیار ضربه‌پذیر می‌شود و عوامل دیگر می‌تواند به این مسئله پیوند بخورد.

زمینه‌هایی البته در این موارد همیشه وجود دارد اما فشارها بستری برای شکنندگی جامعه فراهم می‌کند که در این شرایط هر اتفاقی ممکن صورت بگیرد و تاثیرات آن تبعات منفی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار